TroebelWater.nl

Reality check en de Transformanten

Updated On: May 20th, 2010 by Pennywise


Ongelofelijk, hoe religieuze waanzin het zicht op de werkelijkheid kan ontnemen. Gisterenmiddag ontving ik per brief een krankzinnig aangetekend schrijven van Lexion advocaten namens de Orde der Transformanten. Al een kleine maand geleden begreep ik dat ook Madbello weer lastiggevallen zou zijn met de raarste berichten, hij zou gesommeerd zijn om nieuwsberichten over de Transformanten op heel andere websites dan de zijne te verwijderen.

Al eerder zag ik ook geen brood in hun eerdere eisen tot rectificatie en verwijdering van de artikelen. Ik deed zelfs aangifte van "juridische stalking". In de tussentijd zijn omstandigheden op geen enkele wijze veranderd. Sterker nog, onlangs hebben de Transformanten zelfs in hoger beroep hun kort geding tegen het Opsporing Verzocht en het Openbaar Ministerie verloren. Van dat programma werd ook al rectificatie geëist.

In deze voor de Transformanten zeer belastende documentaire kwam duidelijk naar voren dat deze sekte mogelijk schuldig is aan de mislukte moordaanslag op Frits Bebelaar. Tijdens het strafproces is inmiddels ook aangetoond (en bekend) dat een Transformant volgzendertjes plaatste onder de auto van het slachtoffer. Ook vond er zeer intensief mobiel telefoonverkeer plaats tussen Hoeven en de plaats delict en zijn een bestelbus en een personenauto van deze olijke religieuze groepering ook bij de plek van de aaslag aangetroffen. Op basis van zulk soort informatie en mijn persoonijke contact met het clubje denk ik dat ze het gewoon gedaan hebben. Dat mag ik vinden, het is nog niet eens een bijzonder of een uniek standpunt .

Nu moet ik weer iets rectificeren op deze website, maar er wordt helemaal niet aangegeven wat er dan onrechtmatig geschreven zou zijn en wat ik dan op welke grondslag zou moeten rectificeren. Er worden heel globale eisen gesteld, die praktisch onuitvoerbaar zijn. Niet onderbouwd met feiten op mijn website althans.

Vervolgens begint de aan mij gestelde sommatie psychotische vormen aan te nemen. Blijkbaar wordt elke reactie op de interwebs die onder de naam 'Jabir' geschreven werd aan mij toegeschreven. "Too much honour". Ik gebruik die nick wel eens, maar heb zeker niet al die reacties geschreven. Het zou hier gaan om reacties op madbello, spraakloos, HP/ de Tijd en..... hansteeuwen.tv. Al deze websites zouden (in die koppies van de transformanten) deel uitmaken van een tegen ze gerichte "hetze" en "haatcampagne" .

Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik ontving een enorme stapel reacties op websites bij de brief en word geconfronteerd met allemaal uitspraken die in de verste verte geen betrekking hebben op de Orde der Transformanten. Zo staat er bijvoorbeeld een reactie tussen als: "Oké, ik ken Urbanus van Anus". het ontgaat me volkomen hoe zo'n reactie zou kunnen getuigen van een hetze/haatcampagne. De meerderheid van de bij elkaar verzamelde reacties zijn eigenlijk van dat niveau. Er is een zieke geest voor nodig daar wat anders in te lezen dan er eigenlijk staat.

Ook wordt in die reacties inderdaad melding gedaan van een strafzaak tegen de transformanten en feiten, vermoedens, meningen en speculaties uitgesproken door ene "jabir". Een aantal schreef ik inderdaad (ik zou eens na moeten kijken welke), maar ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien wat daar precies verboden aan is. Dat hebben ze in hun sommaties tot dusverre helemaal niet laten zien. Wel stelde de rechter in hoger beroep, dat de beschikbare informatie over ze inderdaad 'zeer belastend' is.

Als laatste wilde ik melden dat ik de IP adressen van reaguurders op Troebelwater zou geven. Mijn beheersysteem slaat dat alleen helemaal niet op, dus die gegevens heb ik niet beschikbaar. Misschien zouden ze dat bij mijn provider moeten proberen, of mijn webhost. Gebruikers hoeven zulk soort gegevens natuurlijk ook helemaal niet op te slaan. Daarnaast is er op mijn site nog nooit iets onrechtmatigs geschreven, het is me volkomen onduidelijk welke uitspraken op mijn site volgens de transformanten niet door de beugel kunnen. Hieronder de hele lijst:

Rambo

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 11:44 AM
Rambo

Dat is gewoonweg een onmogelijke opgave om dat alles te verwijderen. Succes!

Jabir

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 11:55 AM
Jabir

Dat gaat dan ook niet gebeuren. Die hele brief is van A tot Z lachwekkend, heeft ook geen enkele grondslag in het IT recht. Ik liet het aan mijn juridisch adviseur lezen en die had vervolgens een kwartier de slappe lach. Wat een bullshitbrief.

Wat de transformanten vooral proberen te doen, is een vals slachtofferbeeld maken van zichzelf, om zielig te kunnen doen in de rechtszaal en daarmee hun aandeel in die moordaanslag op Bebelaar te verhullen. Dat mag ik overigens gewoon vinden.

Jabir

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 12:26 PM
Jabir

Mijn antwoord aan de advocaat van de transformanten:

Geachte heer van de Corput,

Wilt u me GODVERDOMME niet meer lastigvallen met nutteloze en incompetente KUT dreigbrieven die u namens de orde der transformanten uitstuurt? Als u ook maar een moment niet hebt zitten slapen tijdens uw opleiding, weet u zelf ook wel dat dit soort dreigbrieven volkomen kansloos zijn, bovendien is het verboden me te dwingen tot dingen waar ik geen zin in heb. Op geen enkele wijze wordt er ook in de brief aangegeven wat er op mijn site dan niet door de beugel zou kunnen, hoe haalt u het in uw hoofd om uw handtekening onder zo iets debiels te zetten? Daarnaast kan iedereen zich op andere webstes wel ‘Jabir’ noemen.

Ik deed eerder al aangifte tegen Mr Weski wegens smaad en laster en vertrouw erop geen bullshit van u meer aan te treffen op mijn deurmat.

Minachtend,

Leontine

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 01:42 PM
Leontine

@Jabir; inderdaad wat een onzin allemaal. Ik begrijp nu dat Weski er snel mee is opgehouden; dat is beneden haar waardigheid.

Wat hier bovendien fijntje wordt vergeten is dat hetze en haatcampagnes uit de koker komen van de OdT; zij doen niet anders met andersdenkenden. Projecties, niets dan projecties.

lisa

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 02:02 PM
lisa

Het is echt té gek voor woorden. Net nu het eigenlijk vrij stil is rond de orde, komen ze zelf weer met iets waardoor ze in het licht staan. Ik begrijp er niets van.

Weet iemand trouwens wanneer de rechtzaak is over de mislukte aanslag op F.B.? Ik zou me zo kunnen voorstellen dat de heer F.B. zijn gewone bezigheden ook nog niet heeft kunnen oppakken. In augustus is het alweer 2 jaar geleden!

frederique

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 02:50 PM
frederique

Jabir@ Het begint inderdaad lachwekkend te worden met die Odters. Met jouw goede en humoristische pen , zou je kunnen denken aan een topper voor de Endemol groep nu de huidige soaps toch wel aan kijkcijfers verliezen. Het is natuurlijk de “frapper toujopurs “techniek van die Orde om de buitenstaanders maar voortdurend onder schot te houden met allerlei dreigementen. Zij , zijn de goedheid zelve en hoe kan iemand nu toch steeds kritiek leveren op die religieuze beweging? Dat moeten weer die nare mannetjes zijn van buiten de matrix , die zijn alleen maar in staat om de Orde in een slecht daglicht te plaatsen. Je kunt alleen maar denken dat de leden van die club dermate gehersenspoeld zijn en de ratio volledig hebben uitgeschakeld. Hoe gefrusteerd kun je niet zijn om zo lang door te gaan , dit zegt nog eens alles over die transformanten. Wanneer transformeren ze eens in de juiste richting? Om met zo’n hardnekkigheid door te gaan, geeft toch te denken dat hier snel hulp geboden moet worden. Gedragstherapie zou hier toegepast kunnen worden, maar gezien hun huidige opstelling zal dat wel een illusie blijken. Onder het uitslaken van de kreet “Ik zal handhaven “trekken zij weer ten strijde om velen te blijven lastig vallen. Op deze manier krijgen ze telkens een koekje van eigen deeg. Nu weet ik waar het strijdlied “we zullen doorgaan “vandaan komt.

Jabir

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 03:00 PM
Jabir

@transformanten

Voeg deze maar toe aan het lijstje van gewraakte reacties: Mr van der Corput is het in mijn ogen niet waard zichzelf advocaat te noemen. Hij houdt zich niet bezig met verdediging, maar intimidatie. Misschien dat het komt omdat hij een jong advocaatje is die nog een beetje moet leren het kaf van het koren te scheiden in het leven, maar dan heeft hij met het aannemen van deze klus de misstap van zijn leven gemaakt. Ik geloof althans niet dat het Meesteres Weski echt goed bekomen is als ‘career move’.

Daarnaast is Mr van de Beerput een laffe hond die wel de moed heeft om dreigbrieven uit te sturen, maar degene naar wie hij brieven uitstuurt durft hij nog niet eens te woord te staan. Zo zit hij volgens zijn assistente alweer sinds vanochtend in vergadering, die vergadering loopt blijkbaar nog steeds. Volgens mij verstopt hij zich gewoon onder zijn bureau en terecht

In plaats van mensen verdedigen, houdt hij zich bezig met het juridisch intimideren van anderen namens een GEVAARLIJKE SEKTE. Dan ben je een min figuur. Punt.

Desmond de negerchristen

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 03:45 PM
Desmond de negerchristen

Het is een rare bundeling van reaguursels, maar ik kan er ook bij derde en vierde lezing totaal niet uithalen wat niet zou mogen aan zulk soort uitspraken. Wat volgens mij duidelijk wordt uit deze brief, is niet dat het elke keer inderdaad dezelfde “Jabir” was die reageerde, maar dat er blijkbaar wel een heel eng clubje het gevaarlijke waanbeeld koestert dat het zinvol is om de hele dag het web af te scannen om te kijken of er nog iets naars over ze gezegd wordt.

Blijkbaar was ‘Jabir’ daarnaast telkens wel degelijk in discussie met transformanten. De gemeenschappelijkheid zit niet zozeer in de persoon achter de nogal algemene nick ‘jabir’, maar in het feit dat de discussie op dat moment inderdaad gevoerd werd met transformanten en dat die telkens weer in het stof beten, met hun minne intimidatie spelletjes (zo te lezen). Bekijk die draadjes, want in de lijst hierboven is weggelaten, waarop precies gereageerd werd.

Blijkbaar op heel laffe transformanten die er niet voor uit durven te komen wie ze zijn, maar wel achterbakse reaguurspelletjes spelen. Grappig. Blijkbaar konden ze geen enkele discussie winnen en zijn ze nu beaus omdat ze telkens weer gen00bt werden in de discussie.

@transfromanten: Sorry jongus. Maar jullie intellectuele inferioriteit kan je een ander nou eenmaal niet verwijten.

Ada

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 06:18 PM
Ada

Ik heb de discussies op die blogs zo hier en daar gevolgd en wat ik zag, was dat een clubje transformanten telkens bezig was die “jabir” te stalken en uit te lokken. Wie Jabir ook mag zijn, je kan hem natuurlijk niet verwijten dat hij die discussies won zonder ook maar iets strafbaars te zeggen en ‘en passant’ door hun infantiele spelletjes heen te prikken.

Erich Honecker

  HOMEPAGE  | May 20th, 2010 at 06:37 PM
Erich Honecker

Huh? Maar die commentaren komen helemaal niet van deze website? Wat kan troebelwater daar nou weer mee? Raarrrrr

Niels

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 03:15 PM
Niels

@Jabiroen

Dodelijk zou zijn: Jabir je hebt ons het geluk geschonken even onder ons te zijn geweest. Waarschijnlijk was onze liefde te confronterend voor je. We begrijpen dat het tot een breuk moest komen maar het stemt ons nog steeds erg droevig. Nog vaak bidden we voor je en er wordt op de meest eerbiedige wijze over je gesproken! Je hebt je hart voor ons gesloten maar op een dag zal je hart zich weer voor ons openen, zoals een bloem zich opent voor het WARE licht – dat weten we zeker Jabir! Weet dat je dan welkom bent. Denk daar maar eens over na. Dat je onware en boze dingen over ons schrijft op het internet keuren we af. Maar we begrijpen maar al te goed dat het vanuit een goed maar gewond hart komt. Jabir, Jezus houdt van jou en wij houden van jou. Ooit waren we allen als jij; ooit waren we allen Jabir. Nu zijn we transformanten.

Ik heb het een tijd niet gevolgd maar het lijkt alsof ze je nodig hebben om ook buiten hun ‘compount’ te bestaan (zo maar een gedachte). Misschien hebben ze gedacht net als Scientology via de juridische weg succesvol van zich af te kunnen slaan. Over realiteitszin gesproken.

Veel succes. Niels

off topic hoe zit het met de lotgenoten van odtnee? Zijn zij nog verenigd? Weet je ook hoe het met het ledenverloop van OdT is gegaan sinds de mislukte moordaanslag? Klassieke kwestie van cognitieve dissonantie.

Sacha

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 05:41 PM
Sacha

die lui hebben niets anders te doen om elke dag op de site te kijken wat over hen wordt geschreven. en zogenaamd doen alsof het een echte religieuze beweging is en alles in de naam van jezus. het blijft een trieste zaak dat instanties nog steeds niet kunnen of willen inzien om wat voor een soort beweging dit gaat met talloze slachtoffers. werkelijk in-en-in triest voor die arme vrouwen en kinderen.

Jabir

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 05:41 PM
Jabir

Ha Niels!

Wat leuk jou hier op te zien duiken. Ik ben het wel met je eens, dat was denk ik ook de standaard ontwapenende christelijke reactie geweest. Maar de houding waar ik mee te maken kreeg was veel ‘strijdlustiger’. Die neemt ‘vijanden’ waar om elke hoek en selecteert agressieve stukjes uit de bijbel, is gericht op wraak, strijd en genoegdoening.

Als ik het me goed herinner, was jij (op spraakloos nog) een aanhanger van Schnabel, die de negatieve effecten van sektes nogal relativeert. In z’n algemeenheid ben ik dat denk ik wel met je eens, maar tegelijk denk ik dat zich binnen het charismatisch christendom een onderstroom bestaat, die gewoon gevaarlijk is. Ken jij John Gray’s ‘zwarte mis’? Die laat goed de nare kantjes van religieus utopisme zien.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zwarte-mis/1001004005456569/index.html

Geen idee hoe het is met mensen van ODTnee. De indruk die ik heb, is dat iedereen binnen OdTnee dreigbrieven heeft gekregen van de advocaat van de transformanten en daarom niets meer durft te zeggen. Hoe het met het ledenaantal van de transformanten is weet ik niet, ik begreep van connie dat er panden van ze te koop staan?

Niels

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 07:18 PM
Niels

Jabir!

Het was me een eer om destijds Spraakloos een tijdje samen met je vol te kladden. Een ‘aanhanger’ van Schnabel is een sterk woord natuurlijk… maar ik voelde me als antwoord op sommige reacties van de bezorgden dan wel ‘haters’ verplicht om het boek weer eens uit de kast te trekken. Helemaal blind voor de negatieve kantjes ben ik niet. Hulde voor je geheugen trouwens!

Zwarte Mis ken ik. Ik moet het echter nog lezen. Gaat toch niet alleen over religieus utopisme? Ook seculier. In ieder geval dank voor de tip.

Toch wonderelijk dat de Transformanten zo gericht zijn op wraak, strijd en genoegdoening. Minderwaardigheidscomplex? Een clubje dat niet serieus wordt genomen en dat dreigt af te brokkelen? Hun theologie, of wat daar voor doorgaat, geeft in ieder geval geen rechtvaardiging! Maar ik begrijp van je dat ze de juiste bijbelteksten wel weten te vinden. ‘De Bijbel is geen telefoonboek,’ zou mijn Opa zaliger hebben gezegd.

Door jou komt het lezen van John Gray nu vast dichterbij. Om één of andere reden ben ik Gebroeders Karamazov aan het herlezen. Hilarisch wanneer het lijk van de heilige Zosima tegen alle hoop en verwachting in gaat stinken en niemand die het raampje open doet.

Eigenlijk kan ik aan dit topic niets bijdragen. Geen kennis van juridische zaken. Niettemin interessant om te lezen en leuk om je weer eens te ontmoeten op het net!

Niels

connie

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 08:12 PM
connie

Jabir@

De blogs op HP/De Tijd eens gelezen > Hier gaat ene malloot Marcel wel erg ver met het verstrekken van gegevens die duidelijk weergeven met een inwoner van de compound te maken te hebben.

Als een TV omroep de ins en outs van een sekte eens nader wil onderzoeken , dan heet dat al gauw “waarheidsbevinding”. Als een krant echter een journalist aan het werk zet , heet dat al snel goede onderzoeks journalistiek. Nu anderen met kennis van zaken, door eigen ervaring en door bezoeken aan de compound , zoals jij gedaan hebt, mededelingen doen over de werkwijze van een groepje sekteleden , waarbij intimidatie en indoctrinatie dagelijkse kost zijn, wordt het opeens door hun advocaat: “hetze, haat-en lastercampagne” genoemd.

Het is natuurlijk bijzonder wrang om met de waarheid geconfronteerd te worden , het zal je maar overkomen! Wellicht is deze aanval een poging om anderen te intimideren , zoals veelvuldig wordt gebruikt bij sekten waar het nodige over te doen is. Het ware beter geweest deze “ervaringsdeskundigen “eens op te roepen om tot een oplossing te komen hoe deze abjecte religieuze bewegingen aangepakt moeten worden.

Gwen

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 09:06 PM
Gwen

Zal de orde De Telegraaf in het verleden ook hebben gesommeerd?

De krant heeft immers o.a. het artikel “Opdrachtgever luisterde op gsm mee bij liquidatie” gepubliceerd.

Dit is een verslag van een openbare pro-forma zitting waarbij twee leden van de orde terechtstonden op verdenking van betrokkenheid bij een moordaanslag (www.telegraaf.nl/binnenland/2802667/Liquidatie_aanhoren_met_gsm.html).

“Justitie verdenkt een van hen minutenlang in de buurt van de plaats delict met de nog niet gevonden opdrachtgever aan de lijn te hebben gezeten om hem ‘live’ de kogelregen te laten horen.”, aldus de krant.

Creepie! Iets waartoe alleen gewetenloze mensen of mensen die al ver heen zijn in staat zijn, denk ik dan.

De krant vervolgd: “Opmerkelijk is dat bij Patrick van G. een notitieboekje werd aangetroffen met daarin een instructie ‘hoe te handelen als ik word aangehouden door de politie. Volgens een van de advocaten van de verdachten was dat echter opgesteld omdat de Orde der Transformanten al maandenlang op onder meer internet wordt bedreigd en belasterd.”

Wat wil de advocaat hier nu eigenlijk mee zeggen? Ik zie het causale verband niet tussen zijn of haar argument en het feit dat het OM deze instructie bij de verdachte heeft aangetroffen.

De vraag blijft, wat hebben leden van de orde nu eigenlijk van de politie te vrezen…

Gwen

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 10:03 PM
Gwen

Overigens is op de website van Kernkamp Advocaten een weblog te lezen over de rechtszaak die de Orde der Transformanten ook in hoger beroep heeft verloren.

Hierin staat dat het hof niet alleen “de uitspraak en de overwegingen van de voorzieningenrechter overneemt”, maar er ook nog eens een schepje bovenop doet>

- [...] Voor de volledigheid wordt hieraan toegevoegd dat er bovendien sprake was van door de strafrechter getoetst voorarrest van twee leden van de orde, hetgeen de verdenking versterkt. -

“Al met al had de Orde der Transformanten volgens de rechter dus geen poot om op te staan”, is de conclusie van dit advocatenkantoor.

Zal dit advocatenkantoor nu ook worden gesommeerd niet meer te berichten over de Orde der Transformanten? ;-)

Leontine

  HOMEPAGE  | May 21st, 2010 at 11:17 PM
Leontine

@Gwen, ja dat was mij ook al opgevallen, dat het Hof geen moeite heeft met de aanname dat de verdenking toch wel heel zwaar rust op onze vrolijke club uit Brabant! Wellicht wordt het Hof binnenkort door hen bij het tuchtcollege aangeklaagd! Hoe ver ga je met de oorzaak van al je ellende toch steeds buiten jezelf te leggen? Dit neemt grotekse vormen aan, maar op een zeer verontrustende manier..

Jabir

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 07:13 AM
Jabir

@Niels Niet alleen religieus fundamentalisme en dan met name het apocalyptisch christendom, ook inderdaad het dogmatische ‘verlichtingsdenken’ wordt op de korrel genomen in Gray’s boek. Die twee zijn een giftige mix met elkaar aangegaan in het neoconservatisme.

Over dat verkrachten van de bijbel om het in je eigen straatje te passen:

Toen ik in Hoeven was heb ik ook een dienst bijgewoond. Daarvoor ging ik een soort theologische discussies aan met verschillende transformanten, over het ‘toekeren van de andere wang’, wat een nobel algemeen christelijk principe is. De transformanten vinden heel nadrukkelijk dat je dat niet moet doen, maar juist hard terugslaan. Theologisch en tekstverklarend kregen ze dat niet helemaal rond, maar als je daar dan kritisch op door gaat vragen wordt zelfs je ‘loyaliteit’ in twijfel getrokken. Wat ik ook met eigen ogen heb gezien, is hoe bang met name de jongere mannen zijn voor Eric Smeets. Die durven hem in niets tegen te spreken, terwijl die man zo gek is als een deur.

Transformanten die zich tekort gedaan of geslachtofferd voelen worden erg in die rol bevestigd, dat krijgt tijdens de dienst zelfs een religieuze context, want dan vertellen ze daarover tijdens hun ‘getuigenissen’. Dat wordt dan omlijst met het verhaal van David die Saul verslaat. Vanzelfsprekend blijkt uit de preek dat zij David zijn en dat de grote boze buitenwereld – de ‘matrix’ – Saul is. Het heeft allemaal niets met de bijbel te maken, die wordt gewoon misvormd tot wat daar staat in hun straatje past.

@connie Het is inderdaad opvallend dat ze de hierboven weergegeven berichten stuk voor stuk uit een context gelicht hebben, waarin zijzelf in wezen veel grover waren tegen Jabir en doelbewust uit zaten te lokken. het laffe is overigens, dat ze geen moment met ‘open vizier’ die discussie aangingen, maar zich verstopten achter persona’s, zodat ze Jabir wel konden confronteren met van alles, maar zelf buiten schot bleven. Erg laf natuurlijk. Overigens reageerde die Jabir ook op goedgelovig.nl. Misschien staat die niet bij de lijst omdat ze daar nog het hardst afgingen. In de discussies daar bleek dat mede christenen ook geen brood zagen in hun ‘standpunten’. Het heeft dan ook allemaal niets met christendom te maken, daar hebben ze in wezen verbazingwekkend weinig kennis van. Want ook hun volstrekte oppervlakkigheid staat als een paal boven water.

Overigens heb ik het zeer sterke vermoeden, dat de transformanten in samenwerking met (nota bene) Yvette Lont de homohaatster bezig is met de oprichting van een nieuwe politieke partij. Hadden jullie die al op het netvlies? want het ‘activisme’ van de transformanten staat op het punt nog veel ziekelijker vormen aan te nemen.

http://goedgelovig.wordpress.com/2010/05/17/het-epn-verkiezingsprogramma/

ik heb aanwijzingen dat de transformanten daar een betrokkenheid in hebben.

@Gwen: niet de telegraaf stuurden ze een sommatie, maar wel bijvoorbeeld de Libelle.

@Leontine: de kern is inderdaad dat ze niet in staat zijn om de verantwoordeljkheid bij zichzelf te leggen. Telkens als je ze in een discussie tot introspectie probeert uit te dagen, is het enige antwoord dat je krijgt de ‘vlucht voorwaarts’. Dan krijg je tegenbeschuldigingen, spelletjes en allerlei vormen van verbale intimidatie naar je hoofd geslingerd, zodat ze maar niet in die spiegel hoeven te kijken. Bij Jabir is werkelijk ieder smerig verbaal spelletje uitgeprobeerd

Niels

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 12:24 PM
Niels

@Jabir

Dan te bedenken dat Saul mijn jeugdheld was! Was David niet die torroristenleider die heulde met de vijand (fillistijnen), naakt en dronken voor de Ark des Verbonds uit danste en Batseba huwde na eerst haar man de dood in te sturen, wiens ‘koninkijk’ uiteindelijk – na archeologisch onderzoek – vooral een theologische verdichting bleek? Fraai voorbeeld.

Als ik jullie stukken nu lees zou je bijna denken dat zij van de Transformanten graag een religieuze beweging willen zijn; maar ze zijn het alleen niet. Ze spelen dat ze het zijn en dat is toch anders. Een religieuze beweging bedenk je niet – die ontstaat. Het imponeert meer als een uit koers geraakte groep veertigers.

Sociologisch zijn ze ook wat een buitenbeentje volgens mij. Nieuwe religie in Nederland kent vooral een niet-geïnstitutionaliseerd en ongebonden karakter.

Yvette Lont? Zou je denken? Merkwaardige collaboratie. Niels

Zwarte Mis vandaag in huis.

Jabir

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 01:58 PM
Jabir

@niels.. AARGH.. ik bedoelde Goliath! Welke freudiaanse kronkel me er nou weer toe dreef om Saul te noemen..

Niels

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 03:36 PM
Niels

Haha. Ik vergiste me in mijn reactie eerst ook – door juist wel Goliath te typen waar ik Saul bedoelde! Toch jammer. Ik vond ze voor het eerst origineel. Niels

@Leontine

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 03:57 PM
@Leontine

Ja, Jabir wordt inderdaad hard aangepakt hier en daar, maar dan op een geniepige, en dus smerige, ontransparante en laffe manier. Jabir kan soms lastig zijn (:, maar op lafheid of stiekemigheid kun je hem niet betrappen!

Jabir

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 04:29 PM
Jabir

Inderdaad, @leontine. Als iemand nog de indruk had dat de transformanten niet achterbaks zouden zijn, moeten ze gewoon die draadjes teruglezen. Ieder spelletje dat je in je vooroordelen van een nare hersenspoelsekte verwacht werd gespeeld.

Zo werd Jabir meer dan eens op zijn kind gechanteerd, gepathologiseerd, werd er gespeeld met persoonlijke gegevens om te kijken of die hem in verlegenheid zouden brengen (NOT) en werd telkens weer geprobeerd de discussie te ontregelen, onplezierig te maken en Jabir waar mogelijk persoonlijk in diskrediet te brengen. Het is verder volstrekt evident dat het de transfromanten zelf waren die de uitspraken uitlokten. En dan nog waren het allemaal dingen die je gewoon mag zeggen.

Daarin moesten ze overigens telkens bakzeil halen en zetten ze zichzelf uiteindeijk volledig voor gek. Want los van zeer kwaadaardig en manipulatief kwam keer op keer hun nogal stuitende domheid naar boven. En als klap op de vuurpijl zijn ze dus ook nog eens onsportief. Hun terreur had geen enkel effect (terwijl het een groep tegen eentje was); dat kunnen ze niet verkroppen, dus gaan ze nu maar net doen of ze slachtoffer zijn in plaats van dader.

ag gossie….

De advocaat van de transformanten zal het wel niet zo leuk vinden, maar ik ben nou eenmaal van mening dat het tuig is en dat het geen religieuze orde is (ze kunnen het nog niet eens spellen), maar een criminele organisatie is.

Ik heb ook de indruk, dat ze niet anders willen dan in vijandsbeelden leven. Er zijn best wat olijftakjes hun richting uitgegaan, maar het past denk ik niet in hun straatje om zich op een normale manier met de ‘buitenwereld’ te verhouden. Maar wel zielig doen als ze het niet kunnen winnen.. tja….

LOSERS

Leontine

  HOMEPAGE  | May 22nd, 2010 at 09:39 PM
Leontine

@Jabir: “Er zijn best wat olijftakjes hun richting uitgegaan”; ja, er zijn handreikingen gedaan om in discussie te treden hier op TW, er is een voorstel gedaan om samen het probleem rond de kindheksen aan te pakken (om eens een echt mensenlievende daad te verrichten, zoals christenen dat plachten te doen), er is zelfs getracht hen te overhalen ergens in een zaal face-to-face in discussie te gaan met de zgn tegenstanders met hun bezwaren, om dan hun standpunten te verdedigen, zonder media erbij natuurlijk. Nergens gaan zij op in. Naar de redenen kunnen wij slechts raden. Waarschijnlijk TE confronterend. Ik durf wel, hoor!

Niels

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 12:51 PM
Niels

Goed punt van Leontien. Jabir, vind je het erg als ik OdT hier een aantal eenvoudige stellingen voorleg?

@Transformanten Hopelijk zijn onderstaande stellingen interessant genoeg om tot een open gedachtenwisseling te komen hier op TW.

1) De Bergrede is de kern van de christelijke ethiek. Als een christelijke beweging wordt geconfronteerd met (zelfs oneerlijke) kritiek, zou haar antwoord in de geest moeten zijn van de Bergrede. (Mat 5-7 als ik het goed heb.)

2) Wanneer David nu zou leven (2010) zou hij niet zozeer op zijn godsgeloof (moeten) vertrouwen maar een advocaat in de arm nemen om Goliath te verslaan.

3) Jezus was een Transformant avant la lettre.

Niels

Niels

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 12:53 PM
Niels

aarghh… sorry, Leontine!

Jabir

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 02:54 PM
Jabir

hmm… mattheus 1:7 “Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.”

Ik zou het echt vooruitgang vinden als ze als ze een dialoog aan zouden durven.

Van mijn kant kan ik dan wel beloven om de transformanten evenveel ruimte geven als tegenstanders, als ze het in zich kunnen vinden om gewoon te reageren als zichzelf. Niet die proxy-spelletjes en dat pseudo activisme. Al die absurde aanvallen op mij persoonlijk kan ik ze wel vergeven en heb ik sowieso altijd een beetje om moeten lachen, dus daar zitten ook geen echte ‘hard feelings’. Hooguit een beetje onsportief nu, maar dat kan ik ook nog wel navoelen. Ik ging ook altijd met stukken gooien als ik verloor met schaken :-(

Wel zou ze duidelijk moeten zijn, dat kritiek en dreiging twee heel verschillende dingen zijn (het lijkt soms of de transformanten die twee met elkaar verwarren).

Maar wat ik zo onderhand vermoed naar aanleiding van hun gedrag, dat ze er een soort belang bij hebben om tegenstanders en critici in een soort daderrol te dwingen en zichzelf in een soort slachtofferrol.

Ik weet niet of ze het aandurven om uit dat spelletje dat helemaal niet voor ze werkt te stappen, maar ik hoop het wel.

Leontine

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 03:56 PM
Leontine

@Jabir en Niels, ik ben het helemaal eens met zo’n open dialoog, maar vrees ook dat het een gepasseerd station is. Met een normale relatie – in de privesfeer, welteverstaan – met de Matrix is de leiding niet gebaat. Dan valt alle reden weg om een status aparte te vormen met de vrienden.

Niels

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 04:38 PM
Niels

@Leontine en Jabir

De stellingen zijn van een bijna naieve eenvoud. Daar zou een transformant zich toch geen buil aan hoeven vallen? Ik hoop ook zeker dat ze zullen reageren. En ook al lijkt het een gepasseerd station, voor een koerswijziging is het nooit te laat. Misschien verbazen ze ons nog. Niels

Jabir

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 05:58 PM
Jabir

Ik heb de indruk dat hetzelfde gebeurt bij ex partners van de transfromanten. Die zijn helemaal geen ‘daders’, maar worden door de transformanten in die rol gedwongen.

Niels

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 09:02 PM
Niels

@Jabir Mijn verwachtingen zijn eerlijk gezegd niet zo hoog gespannen hoor. Maar wie weet. Het zou voor hun een kans zijn om eens op een ander manier voor de dag te komen – als een groep met een serieuze boodschap. Als je vermoeden klopt dat ze vooral in dader-slachtoffer categerieën denken dan is er natuurlijk weinig kans dat ze de handschoen voor een (theologische) gedachtenwisseling oprapen. Dit gebrek aan openheid en welwillendheid vind ik… eh jammer.

Niels

  HOMEPAGE  | May 23rd, 2010 at 09:05 PM
Niels

ahum… voor hen…

Jabir

  HOMEPAGE  | May 24th, 2010 at 01:53 PM
Jabir

Dat blijkt natuurlijk al uit het feit dat ze kritiek aanzien voor hetzezaaien.

connie

  HOMEPAGE  | May 24th, 2010 at 02:06 PM
connie

Jabir@ en Niels@

Leuk dat niels weer aan de discussie deelneemt , na een periode van stilzwijgen. Ook goed dat Gwen terug is . Ik begrijp heel goed dat de Transformanten zo krampachtig vasthouden aan het zijn van een religieuze beweging. De overheid . in één van haar zoveelste onbegrippen, faciliteert een dergelijke beweging in de sfeer van aftrekbaarheid van giften etc. Zij hebben hier alleen baat bij en zullen zich dit voordeel niet snel laten ontnemen.

Dat ze als groep opereren , streng hiërarchisch van opzet, is overduidelijk om de dissident te overtuigen van zijn of haar ongelijk en te overladen met beschuldigingen en bedreigingen. Dit is zeer compromitterend en getuigt van een sadistische inslag en een lafheid , dat kennelijk past bij de leiding van deze sekte.

Alle ex-transformanten , familieleden en criticasters van dit abjecte clubje worden bedreigd , b.v. door het ontzeggen van verdere contacten , en worden gezien als de enigen die het leven van de transformanten zuur en misschien wel onmogelijk maken, in hun ogen dan . Op deze manier proberen zij zich inderdaad de rol van slachtoffer toe te dichten om genoeg munitie in huis te hebben om de advocaten aan het werk te zetten. Deze methoden worden ook door soortgelijke groepen toegepast. Zeer vaak met teleurstellende resultaten.

Het overwicht van de groepsintimidatie is ronduit schokkend en heeft alleen tot taak één persoon tot de grond toe af te branden.

Wie dit soort methoden hanteert en er waarschijnlijk ook nog een kick van krijgt , verdient aandacht om te zorgen dat dit soort gevallen niet in de vergetelheid geraken. Jabir@ heeft in verschillende e-mails geprobeerd om de transformanten tot een discussie over te halen. Tot nu toe zonder succes , en ik geloof ook niet dat het ooit wat zal opleveren. Zij, de transformanten hebben zich gëisoleerd in hun bastion en durven niet uit hun schulp te kruipen. Ik denk dat met de kennis die we hebben van alle eigenaardigheden , dit ook een moeilijke klus voor de Orde zal zijn.

Gwen@, inderdaad, het is het damesblad “Libelle “dat een artikel van een freelance journaliste niet durfde te plaatsen , bang voor repercussies van de zijde van de transformanten. Over censuur gesproken en gebrek aan moed van het weekblad. We hebben het in eerste instantie steeds maar over de voorganger -R. Baart _ gehad , maar gezien de bizarre ervaringen van Jabir@ met de vice president E. Smeets , kunnen we rustig stellen dat er velen zijn die het stokje zo kunnen overnemen. Dit soort ontsporingen in de samenleving verdient alle aandacht!

Leontine

  HOMEPAGE  | May 25th, 2010 at 09:53 AM
Leontine

@Jabir; tja, dat almaar uit proporties trekken van de zaken: kritiek van Matrix = vijandschap; met overdreven harde hand terugslaan door OdT = gerechtvaardigde reactie; een protesterende partner uit de Matrix = geestelijk mishandelende partner; kortstondige momenten van euforie = nog nooit zo gelukkig geweest. Zucht. Ik weet dat werkelijkheden afhankelijk zijn van subjectieve belevingen, maar als 1 subjectieve beleving als norm dwingend wordt opgelegd aan een hele groep, dan …. nou ja, vul maar in. We hebben het allemaal al een keer gezegd. I

Niels

  HOMEPAGE  | May 25th, 2010 at 06:10 PM
Niels

@ Connie Dank voor je welkom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Transformanten al weer een tijdje was vergeten en ik had vorige week niet kunnen denken er weer woorden aan te wijden.

Misschien is het waar hoor dat de tranformanten zich voordoen als religieuze gemeenschap met het oog op bepaalde voordelen, ik heb daar geen kijk op. Ik ben er wel van overtuigd dat hun religieuze experiment (ook) een zekere intrinsieke motivatie kent. Al is experiment vrees ik niet het juiste woord. Dat had een meer open houding met zich meegebracht.

Ik denk dat veel ellende ook is voortgekomen vanuit een bepaalde hoogmoed van de orde. Het is niet een beweging van zoekers… maar een beweging die zichzelf opsluit in haar eigen waarheden. Dat hoeft niet per se verkeerd te zijn, maar het maakt de kans groot op een naar binnen gekeerde houding en een krampachtige omgang met de buitenwereld.

Leontine

  HOMEPAGE  | May 27th, 2010 at 01:18 PM
Leontine

@Niels; dat heb je m.i. heel juist verwoord! Het lijkt mij inderdaad geen experiment, doch het neerzetten van een waarheid, waaraan niet mag worden getwijfeld, en die dusdanig serieus moet worden genomen, dat het totaal je leven moet beheersen. Je kunt niet een beetje zwanger zijn. Deze vergelijking wordt niet voor niets getrokken: zwangerschap heeft te maken met: volzijn van een verwachting, die absoluut wordt waargemaakt; met het nieuwe leven, als je er helemaal voor gaat, en goed voor de vrucht zorgt; met de onschuld aan het begin van je nieuwe leven; met het onbeschreven blad, dat gevuld wordt met nieuwe dogma’s etc etc. Zo’n nieuw leven bescherm je met alles wat in je vermogen ligt, waarbij gebruik van geweld geoorloofd is. Kom niet aan mijn kind!

Niels

  HOMEPAGE  | May 27th, 2010 at 05:18 PM
Niels

@ Leontine

Een mooi punt heb je daar! Op zich is de metafoor van zwangerschap sympathiek (het heeft iets mystieks natuurlijk ook), maar als je hem doorvoert krijgt het geheid iets knellends. Het gebruik van metaforen heeft zeker iets precairs.

Het meest in het oog springende bij de Transformanten is onmiskenbaar het sterke dualisme tussen binnen- en buitenwereld (ik ben niet de eerste die het noemt). Ik geloof niet dat zij hun compound zelf als iets heiligs zien (toch?); maar metaforen als ‘matrix’ hebben een sterke psychologische doorwerking. Ik kan me voorstellen dat de harde (en niet altijd eerlijke) kritiek die zij óók hebben gehad het dualistisch denken heeft versterkt.

‘Je kunt niet maar een beetje zwanger zijn’ past helemaal binnen een dualistische manier van denken en impliceert een vraag naar ‘totale overgave’. Ik vind dat geforceerd, vooral anno 2010. Je mag dan wel niet een beetje zwanger zijn, maar een zwangere vrouw is meer dan alleen maar een zwangere vrouw! Een transformant zou moeten kunnen zeggen “ik ben meer dan alleen een Transformant”. (Verdomd, dat morele past helemaal niet bij me!)

Leontine

  HOMEPAGE  | May 27th, 2010 at 05:24 PM
Leontine

@Niels: haha, voordat je het weet, zit jij ook zwanger in de Kerk! Nee, hoor, geintje. Je hebt gelijk als je stelt dat het iets benauwds krijgt, die totale overgave. Er werd mij destijds ook regelmatig gezegd: wanneer geef jij je nou eens over? En precies: een zwangere vrouw bestaat uit meer dan haar zwangerschap. En wat dacht je van zwangerschapsverlof? Maar dan in de meest pure zin van het woord: nu effe niet!

Niels

  HOMEPAGE  | May 27th, 2010 at 06:31 PM
Niels

@Leontine

haha maak je geen zorgen om mij… ik ben meer van voor het zingen de kerk uit!

Weer serieus. Ik wist het niet (ik kom maar ineens op Troebelwater binnenvallen) maar ik begrijp dat je dat in dit geval dus – zeg maar – letterlijk hebt gedaan?

Die overgave werd dus wel erg verlangd. Misschien vind je dit niet een relevante vraag. Gaat zo’n overgave ook gepaard met een bepaalde rite of passage. In ieder geval kan ik me voorstellen dat je status binnen de groep verandert?

Leontine

  HOMEPAGE  | May 28th, 2010 at 11:05 AM
Leontine

@Niels. Het is weliswaar een tijdje geleden dat ik bij de Trafo’s heb gewoond, maar mijn te kritische houding (ik stelde te veel vragen, deed niet overal aan mee, kwam aldus niet ‘geloofwaardig’(!) over), wekte argwaan en ook ongeduld bij mijn ‘vrienden’, zeg maar. Het is niet altijd leuk om zo te zijn als ik (was ik maar wat gemakkelijker), want het brengt ook veel verdriet met zich, maar toen was het mijn redding. Na een paar incidenten had ik mijn buik vol van al dat op mij inpraten (dus ik was ‘verkeerd zwanger’), en na een escalatie met de spiritueel leider ben ik stampend en dampend vertrokken. Er is niet echt een rite nodig voor de overgave, maar meer een je geleidelijk overgeven aan een bepaalde manier van leven. Als je gewoonweg meedoet aan alles (maar dan ook alles), als je braaf zonder protest doet wat je stomweg wordt opgedragen (ja, ik heb gesjouwd met stenen, maaltijden gekookt, bezoek van ontvangen met thee, koffie en een praatje, brieven geschreven naar lastige buitenstaanders, kinderen opgevangen, gewassen en gestreken, etc etc), en – heel belangrijk – kritiekloos accepteert de totaal eigen theologische theorie en wat er verder aan (waan)beelden op je wordt geprojecteerd, dan weet je op een gegeven moment niet beter, en ben je 1 met de groep. Dat is de overgave. Dat kon ik dus niet. Heel eerlijk toegegeven had ik op de achtergrond ook nog mijn zeer kritische man, mijn kinderen, en bezorgde vrienden en familieleden. Lees ook mijn feuilleton, @Niels, daarin staat hoe het ongeveer ging (met hier en daar literaire vrijheden :)).

Leontine

  HOMEPAGE  | May 28th, 2010 at 11:10 AM
Leontine

@Niels; check voor de feuilleton Archief – februari 2009.

Wat de status betreft: ja, je kunt wel stellen: hoe fanatieker je je overgeeft, hoe hoger je status! De meest fanatieke zijn uiteindelijk getrouwd met de leider.

Niels

  HOMEPAGE  | May 28th, 2010 at 12:39 PM
Niels

@ Leontine

Dank! Zal één dezer dagen zeker je feuilleton lezen. ‘Zijn’ getrouwd? Polygamie? ... maar misschien lees ik dat dus nog ;).

connie

  HOMEPAGE  | May 28th, 2010 at 08:16 PM
connie

Niels@

Je analyse dat de OdT zich distantieert van de samenleving en zich een soort van kluizenaarsbestaan laat wekgevallen is juist. Er is een zeer strikte hiërarchische structuur , waarbij de “high potentials “nauwkeurig in de gaten worden gehouden. Je moet natuurlijk niet vergeten dat commerciële belangen van groot belang zijn om de organisatie te laten voortbestaan. De talrijke bv’tjes dienen wel bemand te worden en de selectie van het management vindt vanuit de groep plaats. Iedereen wordt in de gaten gehouden en zaken en/of opmerkingen die de beweging niet wel gevallig zijn ,worden zonder meer doorgegeven. Het is een hele eer om tot transformant benoemd te worden en geeft recht op een zekere status binnen de groep. Een strenge selectie zorgt voor aanwas van de leiding van de sekte en het is dan ook begrijpelijk dat dit soort riten binnenskamers voltrokken worden. De matrix is de oorlog verklaard en alle middelen heiligen het doel om tot een levenswijze te komen die de wenkbrauwen doet fronsen. Ik blijf er bij dat hier geen sprake is van een vredelievende beweging , want als dat wel het geval zou zijn , dan hadden zij zich opengesteld voor een dialoog met de buitenwereld, zoals vele malen is voorgesteld door Jabir@.

Gezien het feit dat we hier te maken hebben met een z.g. religieuze beweging die aan God noch Zijn gebod gebod denken , geloof ik niet dat zij de poorten van de compound zullen openen voor de buitenwereld.

lian

  HOMEPAGE  | May 28th, 2010 at 11:15 PM
lian

@Leontien, en zo is het maar net, ik ben ook gered uit de klauwen van …..

Leontine

  HOMEPAGE  | May 29th, 2010 at 10:58 AM
Leontine

Dit is – m.i. – een echt mooie en integere organisatie, die transformatiereizen in het Katharengebied aanbiedt:

http://www.to-be.nl/download/folder%20Pyreneen_def_A4%20internet.pdf

connie

  HOMEPAGE  | May 30th, 2010 at 08:25 PM
connie

Leontine@

Je beschrijving van je verblijf in de boezem van de sekte , roept toch weer walging op en woede op over de wijze waarop een aantal lieden proberen,door intimidatie en angst , de leden te kneden als een brok klei om het unieke beeld te scheppen.

Hoe geschift moet je niet zijn, om een redactie te hebben die via wanstaltige brieven proberen de buitenstanders van het lijf te houden? En dan natuurlijk de kinderen , die niets te zeggen hebben en vanaf dag één in dit afkeurenswaardige systeem terecht komen. Zij zijn overgeleverd aan de grollen van de leden , terwijl naar buiten de indruk gewekt wordt dat het allemaal fantastisch is en dat ze nog nooit zo gelukkig zijn geweest, alsof ze weten wat geluk is? Leontine@ , het systeem dat men hanteert is genoegzaam bekend , geen ruimte voor een wederwoord en zo ja , dan heb je geen leven en wordt alles in het werk gesteld om je met de feiten om de oren te slaan.Een zekere vorm van militaire dienst: d,w,z, een totale overgave aan een systeem ,waarbij de ratio wordt uitgeschakeld . Handleidingen die kritiekloos gevolgd moeten worden en waarbij geen kritiek geduld wordt. Bij de Milva wisten ze hier ook wel raad mee!

Nee, je kan momenten hebben van verdriet en wanhoop en twijfel , maar om dan bij die club in Hoeven te belanden om met jezelf weer in het reine te komen , lijkt mij een station te ver! Het kan best zo zijn , zoals Niels misschien denkt , n.l. dat door de soms wat misplaatste kritiek op de club , zij nog meer in zichzelf gekeerd zijn , moge dan waar zijn dat rechtvaardigt nog niet dat zij zich zo apatisch opstellen.

We moeten tenslotte niet vergeten dat er een zekere betrokkenheid bestaat met die moordaanslag in Rotterdam. Het is schokkend hoe ver men kan gaan om tegenstanders van het systeem “kalt te stellen”! Hier is alleen maar minachting voor een abject systeem op zijn plaats!

Jabir

  HOMEPAGE  | May 31st, 2010 at 08:17 AM
Jabir

@connie

Maar wanneer gaan er nou uitspraken komen mbt die aanslag? is het niet de hoogste tijd om daarnaast eens te gaan kijken op welke grondslagen er nog meer met ze te procederen is? Volgens mij hoeft iemand van de kinderbescherming ook niet al te lang op de ‘compound’ rond te lopen, om tot de conclusie te komen dat die plek niet veilig is voor kinderen.

Ik vind het eerlijk gezegd een grote schande dat de transformanten überhaupt de gelegenheid nog hebben om te stalken en vervelende internet spelletjes te spelen. Het is in ieder geval duidelijk dat ze in de tussentijd niets geleerd hebben. Wat ik van hun gedrag meekrijg, is dat ze eigenlijk bij iedere stap aantonen dat er een maatschappelijk risico verbonden is met hun vrijelijk rondwandelen.

connie

  HOMEPAGE  | May 31st, 2010 at 03:35 PM
connie

Jabir@

Helemaal mee eens,het is onvoorstelbaar dat die zaak in Rotterdam zo lang op zich laat wachten . De tweede week van mei was nog niets bekend over het op de rol plaatsen van die zaken. Ik wil niet zeggen dat we dagelijks geconfronteerd worden , maar toch zeker wel wekelijks , met allerlei misstanden bij de afdeling Kinderbescherming. Die Rouvoet zit steeds maar weer triomfantelijk te verkondigen hoe goed hij het wel doet. Nou wij kunnen nu uit ervaring spreken en zeggen dat er niets van klopt. Het duurt maanden zoniet jaren vor ze een idee hebben van een bepaalde situatie. En als er dan iets komt, loopt het weer via vele schijven en kan er elke keer weer protest aangetekend worden. Het is om er gek van te worden, al die instanties die zogenaamd met het welzijn van de kinderen bezig zijn.

Dat die club door mag gaan met stalken en flauwekul op internet plaatsen , geeft misschien aan dat zij op hun manier moeten uiten om van de stress van de afgelopen jaren af te komen. Een soort sektarische remedie : “aanvallen is de beste verdediging ”. Dat zal ongetwijfeld geïnitieerd zijn door de oud marine man Smeets. Misschien hebben ze nu ook nog een bord geplaatst bij de compound : “Wacht U voor de Transformanten ”! met één van de leiders afgebeeld als een pitbull. Het doel heiligt immers alle middelen .

Hoe is het verder afgelopen met die brief van de advocaat , waarin met van alles gedreigd wordt?

De beste man heeft het er maar druk mee om alles uit te zoeken. Op deze manier blijven we wel aan het werk en dat is al iets in deze tijd. Voorlopig geen breaching news , maar wat niet is kan altijd nog komen!

Niels

  HOMEPAGE  | June 1st, 2010 at 03:56 PM
Niels

@Leontine

Met interesse heb ik net je feuilleton gelezen. Ik vind het dapper en knap hoe je het psychologische krachtenveld heb weten te beschrijven waar ‘Leontien’ in is gekomen. Dat je met veel zelfreflectie hebt geschreven maakt je stuk erg interessant en biedt het meer inzichten dan veel anti-sekte retoriek.

Ik kan niet anders dan me voorstellen dat de tijd waar je over schrijft een zeer intense periode is geweest. Opvallend (en waardevol denk ik) dat je er met een zekere afstand en rust er over kunt schrijven. Niet iedereen kan dat.

Hopelijk ervaar je ook begrip in je omgeving voor je keuze destijds om naar ‘Hoegaarden’ te gaan.

connie

  HOMEPAGE  | June 2nd, 2010 at 06:06 PM
connie

Niels@, ik heb met jou bewondering voor de wijze waarop Leontine@ haar periode bij de Transformanten heeft verwerkt. De manier van het gedetailleerd weergeven van haar ervaringen en hoe zij daar mee heeft kunnen omgaan , verdient zeker respect. Maar ik zie haar toch wel een beetje als een uitzondering. Ik ben het niet met je eens , wanneer je het hebt over : veel anti-sekte retoriek. Er is veel kritiek geleverd op de Transformanten en wel door zeer vele: direct of indirect betrokkenen. En als je dan de zaken eens de revue laat passeren , dan moet je helaas tot de conclusie komen : dat, misschien met uitzondering van Leontine@ , de andere ex-transformanten wel degelijk psychische schade hebben opgelopen. Dit is geen uitzondering bij een sekte als de OdT, ook bij andere z,g, religieuze bewegingen zie hetzelfde patroon. Deze bizarre ervaringen zullen de slachtoffers nog lang nadragen en ik vind dan ook terecht dat hier de nodige kritiek geuit is richting de Sekte.

Waar is de vraag gerechtvaardigd om misschien te gaan spreken over een pro-sekte retoriek? Dit misschien een beetje de Job Cohen stijl van over de bol aaien en meer dan gerechtvaardigd begrip tonen voor een stel dat er alleen maar op uit is om mensen middels hun idealen te manipuleren en onder voortdurende angst tot andere gedachten te brengen. Hulde aan Leontine@ maar, hoewel zij als een uitzondering gezien mag worden , heb ik de indruk dat ook zij het hele gebeuren, van reeds enkele jaren geleden, nog niet helemal los kan laten.

En ook nu nog proberen zij via juridische intimidaties de zaken naar hun hand te zetten! Wanneer houden zij op met stalken , zaken traineren en mensen lastig te vallen?

Niels

  HOMEPAGE  | June 2nd, 2010 at 08:10 PM
Niels

Vanavond eet ik alleen, kan ik tijdens het eten mooi even reageren (met het gevaar dat er pasta aan de toetsen blijf plakken of dat de wijn… etc). De moeilijkheid begint bij het woord ‘sekte’. Het is een door de tijd achterhaalde term besmet met vooroordelen en, als je wilt, wilde connotaties. Daar stappen we nu maar overheen – waarom het onszelf op een mooie warme avond als deze onnodig moeilijk maken. Zowel anti- als pro-sekte jargon lijkt me niet nuttig. Pro-sekte jargon kom je vooral tegen bij bepaalde mensenrechtengroepen die tijdens een sektecontroverse in de bres willen springen voor een sekte. Dezelfde sekte die ze overigens vaak al snel de rug toekeren wanneer ze zich wat meer voor diens leerstellingen en handel en wandel gaan interesseren.

Een groep als OdT moet je op z’n merites beoordelen (wat op TW vooral ook gebeurt). Als je de groep wilt beoordelen aan de hand van wat ik dan maar sektejargon noem, dreigt dat je je (3e persoon) verliest in een cirkelredenatie of in een anderszins ondeugdelijke gedachtegang. Bijvoorbeeld, OdT is slecht, OdT is een sekte, sektes zijn slecht, zie je wel, het is bewezen dat OdT slecht is. De vergelijking met Job Cohen gaat mi niet op. Het gaat er niet om de boel wel of niet bij elkaar te houden of een softe of harde aanpak, maar om zo scherp en gefundeerd mogelijk kritiek of duiding te geven. (Ik stem overigens noch op PvdD noch op PvdA ;) )

Wat ik zo sterk vond aan Leontine haar stuk was dat ze aan de hand van een verhaal liet zien welke parameters een rol kunnen spelen bij het toetreden en weer verlaten van een religieuze groep. Voor mij maakte het veel inzichtelijk en bijna voelbaar. Als buitenstaander zou ik niet iets durven te zeggen over psychische schade bij (ex-)leden. Liever neem ik aan wat jij daarover zegt. Maar ik vraag me evengoed af of Leontine als uitzondering moet worden gezien. Lijden is moeilijk te vergelijken, daar zijn mensen te uniek voor. Wat ik wel over Leontine durf te zeggen is dat haar zelfreflectie waarschijnlijk haar kracht is (al kan het bij mensen ook juist weer een last zijn dat vorm krijgt in ‘eeuwig getob’).

Jammer dat ik laatst niet meer heb gereageerd op jouw reactie waarin je het hebt over de zg. high potentials. Dat vond ik interessant. Ik denk dat op deze site trouwens veel nuttige dingen worden geschreven zonder gebruik van ‘sekte-idioom’. Dit is dan ook niet in eerste plaats kritiek op jouw!!

Niels

  HOMEPAGE  | June 2nd, 2010 at 08:11 PM
Niels

Sorry, @Connie natuurlijk!

J. Lessek

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 11:19 AM
J. Lessek

Het bevreemdt mij nogal dat het OM niet in staat is om een dagvaarding uit te brengen tegen de verdachten van de moordaanslag. De verdachten komen uit de Orde der Transformanten in Hoeven, gemeente Etten-Leur. Tot zolang is het kennelijk toegestaan in Nederland dat een sekte doodsbedreigingen uit en ook uitvoert tegen haar tegenstanders. Het is verder spijtig dat burgers niet bij machte zijn om een een civiele procedure tegen de Orde der Transformanten te starten. Er zijn toch wel enkele ouders die hun kind aan deze sekte zijn kwijtgeraakt. Of het geld voor een civiele procedure ontbreekt kennelijk. Daarover mag je niet praten van de advocaten. Nu heeft alleen de Orde der Transformanten rechtshulp. De burgerij heeft niets te halen bij de advocaten in Nederland. Advocaten kiezen hiermee partij voor een bepaald specifiek belang. Ze lopen hiermee bovendien vooruit op uitspraken in een strafzaak die mogelijk nog met een dagvaarding definitief wordt geopend. De keuze van de advocatuur in Nederland voor een specifiek belang lijkt me in strijd met bijv. hun beroepscode en het Europees verdrag voor de rechten van de Mens. Desnoods gaan wij burgers door tot aan Straatsburg, tegen alle advocaten in. Want van advocaten zijn wij burgers niet bang. Van de Orde der Transformanten wel.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 11:39 AM
Jabir

@connie

Ik vernam niets meer van die brief en de advocaat hield zich onbereikbaar om te overleggen.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 11:49 AM
Jabir

@J. Lessek

Ik vrees een beetje dat slachtoffers van de transformanten zich stil houden omdat ze bang zijn. Daarnaast hebben de transformanten de valse indruk laten ontstaan, dat slachtoffers en tegenstanders van de transformanten zich niet zouden mogen bundelen om (binnen de daarvoor door de wet gestelde kaders) actie tegen ze te ondernemen.

Dat is natuurlijk niet waar. Want nadat bijvoorbeeld een vliegtuig neergestort is, kunnen de overlevenden van zo’n ongeluk hun krachten ook bundelen en zich collectief laten vertegenwoordigen door bijvoorbeeld een letselschade advocaat. Ook mogen ze een website beginnen, waarop ze de hele dag naar hartelust kunnen zeggen hoe verschrikkelijk het wel niet is wat Boeing ze heeft aangedaan. Dat mag gewoon.

Het zou in zo’n geval bizar zijn om te spreken van een haat of hetze campagne. De transformanten proberen het zo te stellen, met het doel om elk legitiem verzet tegen ze in de kiem te smoren.

Sonia

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 12:41 PM
Sonia

@ J. Lessek

Vergeet niet: het zijn niet alleen moeders die hun kinderen aan deze sekte zijn kwijt geraakt. Ook van tieners die nota bene hun moeder op deze leeftijd het hardst nodig hebben, is hun moeder van hen weggerukt. Ondanks deze trieste situatie wordt er niets door het OM of kinderbescherming ondernomen. Dat ondanks bewijzen zelfs verdachten van een moordaanslag op vrije voeten rondlopen is inderdaad zeer triest.

Niels

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 01:45 PM
Niels

@ Jabir

Dank voor tip Zwarte Mis, heb ‘t bijna uit. Erg interessant. Zou hierna eigenlijk Aardse Machten van Burleigh moeten lezen maar zit in midden in de Cargo Cults.

Succes met Troebelwater en je krachtmeting met de Trafo’s. Hoe zeg je dat? volgens mij heb je de betere kaarten in je hand. Ik zal je blijven volgen – vooral ook om te weten hoe het met de verdachten gaat etc. De media laat dit soort dingen vaak liggen als de hype er eenmaal van af is.

Misschien interessant voor sommige reageerders. Heb ik gisteren gekregen: Zingeving als machtsmiddel van Meerten ter Borg. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/zingeving-als-machtsmiddel/1001004006552664/index.html

Niels

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 01:47 PM
Niels

... kaarten op zak!

Niels

  HOMEPAGE  | June 3rd, 2010 at 02:31 PM
Niels

@ J. Lessek

Kansloos, ben ik bang. De opstelling van een overheid is in dit soort zaken bijna altijd neutraal tot afzijdig. Een civiele procedure starten heeft ook weinig kans van slagen; ook of vooral op het punt dat de sekte gezinnen verscheurt (hoe immoreel je dit ook kunt vinden). Een civiele procedure zal uiteindelijk ook een strijd worden van wie heeft het meeste geld (strategie van scientology).

Het is voor jou, en anderen, hopen op een duidelijke en snelle veroordeling van de verdachten van de mislukte moordaanslag. Dan heeft OdT volgens mij geen enkel bestaansrecht meer. Door de verdachten zo stellig te verdedigen heeft de orde haar lot nogal aan hen, de verdachten, verbonden.

connie

  HOMEPAGE  | June 4th, 2010 at 11:53 AM
connie

Jabir@

Ik denk dat je gelijk hebt dat de ex-transformanten niet erg actief meer zijn , niet alleen om financïele redenen ,maar ook omdat er nog een behoorlijke dosis angst heerst bij deze slachtoffers. Vergeet niet wat zij hebben meegemaakt met al die intimidaties binnen de compound , maar ook met de wetenschap van wat er zoal kan gaan gebeuren bij een vertrek uit de sekte! Allerlei bedreigingen, de mogelijkheden om afgeluisterd te worden etc. Denk er wel om dat we hier niet spreken over een sociaal voelend humanitair clubje. Het geval Rotterdam toont dat duidelijk aan dat we te maken hebben met een stel lieden die het geweld niet schuwen. Met al die kennis kan ik me voorstellen dat je je een tijdje gedeisd houdt. Verder denk ik dat we nog een lange weg hebben te gaan om dit soort zaken eens juridisch, los van alle kosten , goed aan te pakken. Je moet dan al gaan denken aan een geval van letselschade -onrechtmatige beïnvloeding -“omdat sommige slachtoffers toch zeker een traumatische ervaring hebben opgelopen.

Ik ben het met Niels@ eens , dat Rotterdam misschien wel de laatste strohalm is voor de club en dat bij een veroordeling het fundament onder de groep wordt weggemaaid.

Maar ja, sektes in het nauw maken rare sprongen. We zien dit telkens weer bij o.a. Scientology , waar de confrontatie met ex-leden niet geschuwd wordt. Aandacht in de media is derhalve van cruciaal belang.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 6th, 2010 at 09:51 PM
Jabir

@Niels: Dank voor de boekentips, ik bestelde die over zingeving als machtsmiddel, die andere (van Burleigh) die je noemde kende ik al evenmin. Ga ik ook bijlezen.

@Connie: ik denk ook dat media aandacht hiervoor nodig blijft.

Leontine

  HOMEPAGE  | June 7th, 2010 at 09:53 AM
Leontine

@Niels, @Jabir, kennen jullie ook dit boek:

Sacraal Geweld

http://www.vangorcum.nl/NL_toonBoek.asp?PublID=4065

?

Niels

  HOMEPAGE  | June 7th, 2010 at 08:09 PM
Niels

@ Leontine Heb het boek direct maar (2e hands bij BOL) besteld. Dus dank voor de tip. Weet alleen niet waar ik de tijd vandaan moet halen om alles te lezen wat interessant is. Ben overigens van de ‘school’ (groot woord hoor!!) die religieus geweld vaak probeert te begrijpen vanuit politieke, etnische en sociaal economisch factoren. Religie geldt dan als legitimatie of als bindmiddel. Wellicht onderschat ik de kracht van ‘het heilige’ daarbij. Hoe dan ook… het is een multidimensioneel fenomeen.

@Jabir, hopelijk stelt het je niet teleur! ;)

Psychologische dynamiek achter religieus geweld: James W. Jones, Blood that cries out from the earth.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 7th, 2010 at 08:16 PM
Jabir

@Leontine & Niels

Misschien is het leuk een keer een topic te maken met een lijst van boekbesprekingen van titels die de afgelopen dagen voorbijkwamen. Hebben jullie misschien om mee te helepen? Doen we er allemaal een paar :-)

@Connie: jij ook nog suggesties voor een goede boekenlijst over religie en machtsmisbruik?

Leontine

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 10:17 AM
Leontine

@Jabir; vind ik wel leuk. Ik zou van het door mij aangehaalde boek een korte samenvatting/beschouwing kunnen maken, en dan stuur ik het wel naar je toe, naar je bedrijfsadres. Als de anderen dat ook doen, kun jij daar iets moois van maken. Is dat een idee?

Niels

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 10:43 AM
Niels

jabir & Leontine

Leuk idee. Misschien even over vorm nadenken? Gevaar van veel tekst. Bijv. centrale gedachte(n) van een boek of hoofdstuk uiteenzetten + filmpje of foto. En… wat is het kader? Religie en macht(smisbruik) of religie en geweld.

Leontine

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 10:43 AM
Leontine

Hoe vinden jullie dit begin:

“Wij en zij. In het slordige, of bewust manipulatieve, gebruik van de eerste persoon meervoud, het kleine, ogenschijnlijk onschuldige woordje wij, rust het grootste gevaar en de grootste dreiging. Wij is altijd gevaarlijker dan zij. Uit: Leroy O’Hara uit Selected Writings (vertaling Per Nilsson / Femke Blekkingh) Creatie en behoud van groepsidentiteit gaan gepaard met discriminatie, en religie heeft het in zich dit te versterken. Te sacralizeren zelfs.” ?

Niels

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 11:21 AM
Niels

@Leontine

Goede timing ;) Daarom kwam mijn posting zo vreemd door.

Goed punt heb je daar. Vraag is dan, waarom heeft religie het in zich om ‘dit’ proces te versterken?

Doordat ze intrinsiek geweldadig is en discrimineert of door haar functie binnen groepen. Omdat religie groepsversterkende rituelen biedt? Betekenis geeft aan de controverse met een andere groep? (bijv. dmv symbolische tegenstellingen: goed/kwaad, Goliath/David etc.). Een deelidentiteit biedt? (mensen hebben oa de behoefte aan gedragsbevestiging). Ik denk het laatste. Vaak vallen etnische lijnen ook samen met religieuze lijnen. Sacralisering van de groepsidentiteit lijkt me ook een gevaar inhouden. De groep wordt dan belangrijker dan het individu met als gevolg dat zo’n individu zich sneller zal opofferen voor de groep(sidentiteit) al of niet onder druk.

CR

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 06:05 PM
CR

ONGELOFELIJK:

Niet alleen Madbello werd lastig gevallen over sommatie om berichten over transformanten op andere sites te verwijderen, maar zelfs de werkgever van één van de zonen van een transformante werd gebeld. De zoon werd bij toeval en eigenlijk tegen zijn zin, in Hoeven te werk gesteld. De werkgever van de zoon werd lastig gevallen en gebeld met een raar bericht om de zoon niet in Hoeven te laten werken omdat de moeder haar zoon niet wenste tegen te komen. En dit nota bene terwijl de moeder haar zoon niet eens is tegengekomen, maar een andere transformante vrouw, waarna na een poos meteen enkele transformante mannen een kijkje gingen nemen op de werkplek van de zoon. DIT IS RECENT ECHT GEBEURD.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 06:36 PM
Jabir

@CR

Dat is inderdaad te bizar voor woorden. heb je daar meer informatie over? Het laat goed zien hoe de modus operandi daar in elkaar zit en wanneer precies ze al denken dat er sprake zou zijn van een “dreiging”.

Wat het daarnaast laat zien, is hoe ontzettend ver ze gaan in het treffen van tegenmaatregelen tegen zulke verbeelde ‘dreigingen’ en dat ze dan dus inderdaad met teams van mensen een werkplek gaan bezoeken en werkgevers bellen. Zulke gebeurtenissen onderlijnen natuurlijk het publiek belang dat gemoeid is met schrijven erover.

Wel heel toevallig natuurlijk dat hij uitgerekend in Hoeven terechtkwam. Hoe kwam dat dan tot stand?

Cr

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 07:12 PM
Cr

@ Jabir,

Wij denken dat het echt zuiver toeval is. Elke dag worden de jongelui steeds weer op een andere lokatie tewerk gesteld.Hij kreeg werkelijk buikpijn van toen hij vernam in Hoeven te gaan staan, maar dufde niet tegen te stribbelen. In elk geval werd er veel werk aan gedaan om aan het contact adres van de werkgever te komen.

Jabir

  HOMEPAGE  | June 8th, 2010 at 08:12 PM
Jabir

@Leontine

Yes, je hebt een goeie pen :-)

@Niels

Ik denk dat er wel een samenhang is tussen machtsmisbruik en geweld. Dus als je de ene bespreekt in de context van religie en groepsprocessen, ligt de andere volgens mij om de hoek. Het is natuurlijk ook niet eenzijdig negatief en kan goede kanten hebben. Er zijn allemaal moeilijke boeken beschikbaar, maar ‘spirituele’ consumenten hebben weinig instrumenten tot hun beschikking om het kaf van het koren te scheiden.

Niels

  HOMEPAGE  | June 9th, 2010 at 12:33 PM
Niels

@Jabir ok!

Over posting Cr. Als je het sec beschouwd: wat een wonderlijk soort brutaliteit van de Trafo’s. Actie spreekt van een verstoord besef van algemene menselijke verhoudingen. Meer in termen van Leontine: een verstoord wij/zij-denken. Je moet je club wel heel erg belangrijk vinden om een werkgever te sommeren zijn werknemers liever elders te stationeren. Ik zie hier nog geen sacralisering van de groepsidentiteit in – ze zouden zich tot het nieuwe Jeruzalam moet uitroepen -, maar wel een club die zich een onwerkelijke centrale rol in de wereld toeschrijft.

Als je het over kaft en koren hebt, mijn idee is dat de OdT een aantal ontwerpfouten kent, met als gevolg een sterk naar binnengekeerde wereldafwijzende (in moreel-esoterische zin) houding. De ‘sekte’ als een dominante, beschermende, monomane? vader. In het huidige religieuze landschap toch een niet het koren. Maar, niet vergeten, toch zijn er mensen die juist aan zo’n groep behoefte hebben.

Moest trouwens tijdens lezen van paragraaf in Zwarte Mis, over Bush, Cheney en buitenlandsbeleid ook even aan OdT denken. De wereld niet willen begrijpen vanuit empirisch aangeleverde gegevens van de CIA maar meer vanuit bepaalde esoterische overtuigingen. (Zou het het er even bij moeten pakken om dit sterker uit te werken.)

@Leontine; ben erg nieuwsgierig naar boek Sacraal Geweld geworcen. Hopelijk lukt het je daar iets over de schrijven.

(raar weer overigens, het regent en is bewolkt maar zou het liefst in korte broek naar buiten willen)

Niels

  HOMEPAGE  | June 9th, 2010 at 12:41 PM
Niels

... beschouwt

connie

  HOMEPAGE  | June 9th, 2010 at 02:30 PM
connie

Niels# , Ik kan mij wel vinden in de gedachte dat de groep belangrijker wordt dan het individu met als gevolg dat zo’n individu zich sneller zal opofferen voor de groep, al of niet onder druk. Als het al onder druk is , dan betekent dat m.i. dat het individu zich niet zomaar op vrijwillige basis overgeeft aan de ideeën van de leidng van de groep. Als hij ten langen leste mocht beslissen om zich niet te conformeren aan het gedachtegoed, dan rest slechts één oplossing en dat is: de club verlaten. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, je wordt overladen met dreigementen en bedreigingen om te proberen je weer terug te laten komen op je schreden. De dissident weet echter tot wat de groep zo al niet in staat is ( zie Rotterdam ) en het verdient dan ook alle lof voor degenen die de moed hebben gehad deze bedreigingen te trotseren en te kiezen om hun eigen weg te gaan. Ik heb gesproken met diverse uittreders uit verschillende sekten , maar je staat met je oren te klapperen als de verhalen hoort , maar erger nog de trauma’s en frustraties van de slachtoffers waarneemt.

Men kan dit fenomeen: van groep en individu misschien wel op alle mogelijke manieren verklaren vanuit de Schrift en het geloof , de bijbel etc.terwijl ik toch van mening ben dat het voor een zeer groot deel voortkomt uit de zoektocht naar : Macht, geld en sex. De geschiedenis leert dat de mens eenvoudig te beïnvloeden is ten tijde van zwakte, onbegrip en gebrek aan respect en aandacht.

Dan kom je op alle fronten lieden tegen die op grove wijze misbruik maken van deze leemten in het menselijke gedrag .De éne mens is een wolf voor de ander is hier dan ook van toepassing en wordt helaas wereldwijd gepredikt.

De boeken die de laatste tijd de aandacht trokken waren: Schurende relaties tussen recht en religie; Elissa Wall en Lisa Pulitzer – Het begon toen ik veertien was ; Realeasing the bonds – Empowering people to think for themselves door Steven Hassan ; In de ban van een sekte – Hugo Stamm en zojuist aangeschaft : Schatgraven in Thomas ( Bram Moerland)om toch eens wat meer te lezen over de katharen waar de transfo’s toch vaak aan refereren.

Maar als je dan weer leest over die knul , die voor een klus tewerk wordt gesteld in Hoeven met alle narigheden vandien, niet alleen voor hemzelf maar ook vragen zal oproepen bij zijn werkgever!

Daar kun je alleen maar uit concluderen hoe lang de arm strekt van die lieden. Dit is nog maar weer het zoveelste bewijs , waartoe die club in staat wordt geacht. Als het niet zo ernstig was , zou je kunnen denken : never a dull moment met die gasten , maar dit slaat toch werkelijk alles. Nu sijpelt deze informatie weer door , maar ik ben er van overtuigd dat er een vergelijking met een ijsberg getrokken kan worden , waarbij het gevaar voor 90% onzichtbaar is en derhalve gevaarlijk , terwijl er maar 10% naar buiten komt!

Niels

  HOMEPAGE  | June 9th, 2010 at 03:29 PM
Niels

@Connie

ff snel: vergeet bij zoektocht naar sex en macht niet sociale waardering, status en gedragsbevestiging (= het zoeken van goedkeuring voor je gedrag bij belangrijke derden, kan ook God etc. zijn). Geldelijk gewin is echter niet vaak de belangerijkste reden. Door soberheid en het doneren van geld door de leden kan een religieuze beweging wel rijk zijn.

Klassieker op het gebied van Katharen: Montaillou, een ketters dorp in de pyreneeën. Van eh…Le Roy Ladurie.

Ik zie dat je al heel wat boeken leest. Maar misschien een aanrader voor jou: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/nieuwe-religieuze-bewegingen/666749806/index.html#product_description

Groet, Niels

Brian

  HOMEPAGE  | February 28th, 2011 at 07:17 PM
Brian

Met dank aan Goedgelovig speciaal voor de Transformanten het Wikipedia gebed:

Geef mij kalmte om pagina’s te aanvaarden die ik niet kan veranderen
Moed om pagina’s te veranderen die ik kan veranderen
Wijsheid om tussen beide het onderscheid te maken

Reaguur maar!

In de commentaren kan je gebruik maken van 'textile'. Kijk voor de mogelijkheden op textile.thresholdstate.com

Naam (verplicht)
Email (wordt niet gepubliceerd)
Website
Reaguursel

TroebelTags


Commentaren

RSS


Recente Artikelen

RSS Artikelen